Skaalautuvuus olisi myös huomioitava
Leukaa hieman loksautti se että Cook suppiloutui vain vaikuttavuuden näkökulmaan eikä puhunut mitään verkko-opetuksen skaalautumiseduista. Opettajallehan saattaa olla ihan silkkaa myrkkyä korjata perinteistä tenttiä - pahimmillaan 120 kpl harakanvarpailla kirjoitettua tenttipaperia (a’ 5 kysymystä = 600 vastausta) pitää lukea, arvostella ja huolehtia tenttitulosten kirjaamisesta yms. On kuin kivirekeä käyttäisi matkaamiseen. Siinäpä ikävä ajopeli.
Moodle –limusiinilla saisi kelpo kyytiä
Perinteisten opetukseen verrattuna verkossa opettaja nauttii monista eduista. Esimerkiksi opetuksen Moodle-toteutuksessa karttuu lisäarvoa mm seuraavista: (1) opiskelijan esseevastauksen käsiala on selkeää, (2) kysymykset voidaan arpoa poolista tai käyttää rinnakkaisia sisarkysymyksiä, (3) tentissä voidaan käyttää kuvia, kaavioita, ääniä, kysymysten moniosaisuutta yms, (4) tentin korjaus voidaan optimitilanteessa automatisoida jopa 80-90 –prosenttisesti (nämä edut ovat monilla muillakin verkko-oppimisalustoilla).
Pinnariopiskelijoita pelkääville on sopivan rauhoittavaa luettavaa idearikas katsaus Moodlen tenttikäytännöistä. Selvä etu opettajalle ovat myös tenttisuoritetilastot joista saa mm. vastauksia:
- Mikä oli tentissä erityisen vaikeaa?
- Mitä kaikki osaavat tentissä sujuvasti?
- Muodostivatko eri asioiden osaamattomuudet jonkinlaisia ryvästymiä?
- Miten kehitän opetustani havaitsemieni osaamisvajeiden poistamiseksi?
* DA Cook: The failure of e-learning research to inform educational practice, and what we can do about it. Medical Teacher 31(2):158-62, 2009.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti