Kotona saa nykyään sähköpostit katsottua ja laskut maksettua ilman ihmeempiä atk-taitoja (nykyään: IT-taitoja). Hiukan arvailua ja asiat sujuvat hiirellä klikkaillen. Hyvin on siis asiat - mutta vain kotona. Sitä vastoin organisaatiot erehtyvät olettaessaan, että tietojärjestelmät lunastaisivat tuottavuuslupaukset jos työntekijöiden IT-taitotaso on jäänyt kotikäyttöasteelle.
IT-taidot ovatkin odottamattoman heikot?
Viitteitä kehnoon asiaintilaan tulee esille kun luennoi tiedonhallinnasta terveydenhuollon työntekijöille. Pelkkä maininta (a) hiiren kakkospainikkeen käytöstä, (b) useiden selainikkunoiden käytöstä tai (c) ikkunoiden selailusta näppäinkomennoilla kirvottaa yleisöstä kyselyryöpyn "miten tuo tehdään?", "voitko näyttää uudelleen?!" jne jne. Organisaatiot hoi, tällaisella taitotasollako odotatte tehokkaita työsuoritteita?
Taidottomuus syö tuottavuutta
Tässä muutama IT:n rutiinimainen käyttötekniikka, jotka kuitenkin ovat monille hoitajille ja lääkäreille silkkaa rakettitiedettä. Itsetutkiskeluakin voi lukija harjoittaa kysymällä ”Osaanko…
...sujuvasti hyödyntää useita samanaikaisia sovellusikkunoita?
...käyttää verkkoselaimen omaa hakutoimintoa?
...siirtää kaikentyyppistä tietoa sovelluksesta toiseen leikepöytää käyttäen?
...täsmätulostaa paperille tarpeellisen tiedon ja vain sen?
...käyttää sovellusten nopeita ja ergonomisia näppäinkomentoja työssäni?
Ja nuo ovat vain IT:n perustaitoja. Osaamisvaatimukset ovat toista luokkaa käytettäessä varsinaisia ammattisovelluksia. Näitä ovat mm. lääketieteelliset tietokannat, joita Suomessa tuhannet lääkärit ja hoitajat käyttävät päivittäin (vrt. edellinen blogikirjoitus). Ne samoin kuin monet IT-sovellukset vaikuttavat toiminnan tuloksellisuuteen vasta kun niiden käyttötaitojen riittävyys varmistetaan tarjoamalla koulutusta. Ei siis riitä että verkkoon avataan työvälineet eli tietokannat tarjolle. Yhtä hyvin voisi ravintolassa jakaa tarjoilijoille keittokirjoja ja olettaa että he ovat siltä seisomiltaan valmiita keittiömestareiksi.
Terveydenhuollossa työskentelevien IT-taitoja tulee mitata jotta nykytilanne ja koulutustarpeetkin selviävät. Mittauksen voi tehdä verkkokyselyllä, sen tekeminen on nopeaa ja yksinkertaista. Jos osaamista ei mitata niin miten organisaation toimintaa kehitetään?
PS Edellä ei siis kajottu lainkaan potilastietojärjestelmien kehnoon käytettävyyteen ja ylipäätänsä niihin liittyviin seikkoihin. Ne ovat oma rankka savottansa.
PPS Nyt blogi siirtyy kesätauolle....
maanantai 31. toukokuuta 2010
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Kyllä se tuottavuutta syö ihan paska käyttöliittymäsuunnittelu. Kun katsoo henkilötiedot Mirandasta, niin koko kone pitää buutata, tuijotettaan tiimalasia, klikkaillaan lukuisia kertoja tulosta nappia yhden reseptin kirjoittamiseen, sama asia kirjataan moneen eri paikkaan. Ikkunamanagerointi ja it-taidot ovat peanuts tämän rinnalla.
VastaaPoista