Hyvä eLearning ei synny sormia napsauttamalla. Monta asiaa pitää ottaa haltuun ja ideoita on metsästettävä kollegoilta ja alan tietolähteistä. Tässä kommentteja muutamasta käsikirjasta joista on ollut paljon hyötyä verkko-opetuksessa.
Moodlen perusteet
Moodlen (versio 1.9) käyttötaitoja oppii nopeasti tästä teoksesta (2008), kirjoittaja on Samuli Karevaara. Sisältö on kuvitettu havainnollisesti ja sisältää paljon perusasioita selkeässä muodossa. Ei ole paksu, mutta sisältää monta palikkaa verkkokurssin kivijalkaan. Jos haluat hifistellä Moodlessa niin sitten on otettava tietoa haltuun muualtakin...
E-Learning by Design
Pelkän tekniikan varassa ei verkko-opetuksesta tule yleensä kummoista ja riskinä on että oleellista sisältöä on yhtä vähän kuin kiinalaisessa Internetissä.
Tähän apua tuovat käsikirjat jotka sisältävät käytännössä koeteltuja pedagogisia toteutusmalleja. Tämä kuusisataasivuinen jötikkä (2008) on tekijänsä William Hortonin vuonna 2000 ilmestyneen teoksen päivitys. Opus pureutuu verkko-opiskelun rakenteeseen ja yksityiskohtiin, tavoitteisiin ja toiminnallisuuteen.
Teoksessa ei ole sitä ensimmäistäkään kirjallisuusviitettä (no, muutama irtomaininta tekstissä pariin kirjaan) mutta akateemisenkaan opettajan ei kannata vetää vissyä väärään henkeen sillä sisältö on varsin inspiroivaa.
Esimerkiksi verkkokurssin arkkitehtuurin vaihtoehtoja Horton pyörittää ja arvioi käytännönläheisesti. Arvaapa mihin sopii parhaiten verkkokurssin hierarkkisesti nouseva rakenne, hierarkkisesti laskeva rakenne tai vaikkapa horisontaaliseen oppimiseen johdatteleva kurssiarkkitehtuuri?
Tai toinen jalokivi: älä suunnittele osaamistestejä tai harjoituksia siinä vaiheessa kun oppimateriaali on valmis vaan laadi nuo oppijaa aktivoivat osiot ensimmäiseksi, samalla määrittyy koko joukko oppimistavoitteitakin.
Kirjassa tosin ei oteta kantaa miten suuritöinen joku pelitoteutus tms on.
e-Learning and the Science of Instruction
Clarkin ja Mayerin teos (2008) perustuu pitkälti oppimistutkimuksiin ja on hyvin antoisa virike esimerkiksi multimedian tuotantoon. Usein vaikuttaa siltä, että akateeminen oppimistutkimus tuottaa teoksia, jotka ovat yksinomaan teoreettisia ja käytännön opettajalle ei niistä ole pahemmin hyötyä. Tässäpä kirjassa saat käsiisi oivan poikkeuksen. Esimerkkinä olkoon luku 6:n otsikko joka on aika kuvaava ”Explain Visuals with Words in Audio or Text: Not Both”. Sovellettavissa olevaa tietoa, kyllä kiitos.
maanantai 15. maaliskuuta 2010
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti