Toimin tietokantataitojen käyttökouluttajana. Usein esitän terveyskeskuksen,
suun terveydenhuollon tai työterveyshuollon johdolle kysymyksen "Onko teillä toteutettu Terveysportin
käyttökoulutusta?". Tavallinen vastaus on: ”Eipä taida olla koulutettu”. Jos on
koulutettu, niin vastaus on yleensä
seuraavanlainen: ”Joo, kyllä täällä on sellainen
luento ollut… Olikohan se viime vuonna? Vai toissa vuonna?....”.
Voiko luentoa kuunnellen oppia hyvät Terveysporttitaidot?
Riittäisikö parin tunnin luento valmentamaan lääkäriä, hammaslääkäriä tai hoitajaa
tietokantojen käyttöön? Terveysportissa
on 300 tietokantaa, ja niiden käyttömahdollisuudet ovat hyvin laajat. Ja ammattiryhmien omat tietotarpeetkin ovat aika erilaiset.
Alla esimerkkinä yhden ainoan tietokannan kahdeksan käyttömuotoa tai -tilannetta. Niiden avulla 'Lääkkeet ja hinnat' tietokannasta terveydenhuollon ammattilaiset saavat paljon enemmän irti kuin pelkällä peruskäytöllä. Aika harva kuitenkin tuntee ne kunnolla. Voikin kysyä mitä hyötypotentiaalia lukuisista muista Terveysportin tietokannoista jääkään käyttämättä?
Ammattitason taitojen hankkimisesta
Yksittäiset luennot harvakseltaan pidettynä eivät taida tuottaa kovin merkittävää tietokantataitojen lisääntymistä. Tepsivämpää olisi kouluttaa henkilöstöä käytännönläheisesti työaseman ääressä - tai vaikkapa verkkokurssilla.
’Terveysportin tehokäyttö’ verkkokurssin käyneistä vähintään 85% kokee oppineensa paljon uutta ja katsoo, että tietokannoista on työssä nyt selvästi enemmän hyötyä. Saman hyötykokemuksen ovat kokeneet sekä lääkärit että hoitajat niin avoterveydenhuollossa, suun terveydenhuollossa kuin työterveyshuollossakin.
’Terveysportin tehokäyttö’ verkkokurssin käyneistä vähintään 85% kokee oppineensa paljon uutta ja katsoo, että tietokannoista on työssä nyt selvästi enemmän hyötyä. Saman hyötykokemuksen ovat kokeneet sekä lääkärit että hoitajat niin avoterveydenhuollossa, suun terveydenhuollossa kuin työterveyshuollossakin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti