sunnuntai 3. lokakuuta 2010

Bittikorvike koulutuksessa - hitti vai huti?

Syyskuussa yli 170 opiskelijaa aloitti lääkiksessä (HY). Heti alussa harjaannutaan tietotekniikan käyttöön kampuksella TVT-ajokorttikurssilla, joka käsittää neljä ryhmäopetusta ja laajan verkkoperustaisen tietopaketin.
Ensimmäinen ryhmäopetus opastaa yliopiston tietojärjestelmien ja –verkon käyttöön kampuksella. Kyseinen opetus on kokonaan meikäläisen varassa. Ja tänä syksynä kävi niin että laryngiitti vei äänen niin että ko. ryhmäopetus peruuntui kokonaan. Iso joukko opiskelijoita. Taivaan talipallot, mikä neuvoksi? Opetuksen siirto myöhemmäksi ei tullut kyseeseen tiukan opiskeluohjelman takia. .

Multimedia sairaslomalaista sijaistamaan

Tiukka paikka poikii kekseliäisyyttä ja 2 vrk:n varoitusajalla väsättiin n. 10 min multimediaesitys keskeisistä IT-asioista. Näin voitiin keskeiset asiat havainnollistaa kuten PC-luokassa. Aiheina kirjautuminen järjestelmiin; verkkolevyalueen käyttö; printtereiden hallinta; webmailin käyttö, sen postikansiot sekä osoitekirjan käyttö; Moodlen käyttöönotto sekä Oodi-ilmoittautumiset syksyn kursseille. Selostusta ei käytetty koska opettajahan oli menettänyt äänensä! Viikon alkuperäisestä myöhässä tarjottiin halukkaille peruuntunutta ryhmäopetusta mutta paikalle ilmaantui vain 10 opiskelijaa. Multimedian tarjoama opastus riitti monille (kts alla).

Mitä tuumivat opiskelijat?

Asiaa selvitettiin välittömästi verkkokyselyllä (107 vastausta, vastausprosentti 70%), jossa kysyttiin oliko multimediasta apua – ts. oliko ratkaisu mistään kotoisin. 74% katsoi että multimedialla korvattiin onnistuneesti lähiopetus. Lisäksi kysyttiin mitkä IT-toimet vastaaja suoritti multimedian opastamana (osuus niistä joilla IT-toimet olivat tekemättä ennen multimediaa): keskimäärin 35-80% suoritti emailin, oodiin, moodlen yms käyttöönottotoimet multimedian antamien ohjeiden mukaisesti. Tulokset rohkaisivat ja vaikuttaisi siltä, että 10 minuutin multimedialla voisi ainakin osittain korvata ryhmäopetuksen (joka muuten olisi 90 minuuttia– ja vähintään kahdeksan opetuskertaa) Mutta seuraavalla kerralla pitäisi multimedian laatimiseen ja markkinointiin panostaa enemmän aikaa ja evästä kuin tämän improvisoidun hätäpaikan laadintaan oli käytettävissä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 
Site Meter