perjantai 22. huhtikuuta 2016

Mieluista monimuotokoulutusta lääkäreille

Maaliskuussa päättyi Lääkäripäivät 2016 monimuoto-opetusta hyödyntävä kurssimme. Nyt kun kurssilaisten mielipiteet on mitattu ja lopputulokset punnittu on johtopäätösten aika. Kurssitoteutuksessa haluttiin  välttää pelkkää luentomaista tiedonjakamista ja aktivoida kurssilainen itsenäiseen uuden oppimiseen.

Tammikuussa 2016 Lääkäripäivillä Messukeskuksessa oli työpajamainen lähiopetus (4h), jonka aikana perehdyttiin tietokantataitoihin, myös omaa mobiililaitetta käyttäen. Tärkeä tavoitte oli auttaa jokainen osallistuja tiedostamaan omat taitojen kehittämistarpeensa. Niissähän on suuri yksilöllinen vaihtelu.  Tässä hyödynnettiin mm. yleisötehtäviä, joista sitten sai myös mallivastauksen multimedian muodossa (alla kuvakaappaus,  kesto 32 sek, ei selostusta, tässä linkki).


















Maaliskuulle jatkunut verkko-osuus (6h) opasti lisää. Sen lyhytvideot, multimediademot  ja arkityöhön kehitetyt harjoitukset valmensivat käyttämään tiedonhaun välineitä.

Osallistujia luentokurssille tuli 54. Verkko-osuuden suoritti asianmukaisesti hyvin moni, peräti 85% ja aikaa sen suorittamiseen kului keskimäärin 267 minuuttia (267 min / 45 = 5.9 oppituntia).  Palautetta kurssilaisilta kerättiin useassa vaiheessa. Kurssipalaute oli myönteistä ja suorittaneista 77% oli valmis myös suosittelemaan kurssia kollegoilleen (23% jäi asiaa harkitsemaan vastaten ’ehkä’,  0% vastasi ’en’).

Avainkysymys täydennyskoulutuksessa: onko sillä vaikutusta lääkärin työhön? 

Erittäin tärkeää oli saada kurssilaisilta arvio miten on vaikuttanut   toimintakäytäntöihin omassa työssä.  Tuo arvio tapahtui  kurssikokonaisuuden suorituksen lopuksi eli 4-5 viikkoa luentokurssin jälkeen ja voidaan olettaa, että se on perustunut kokemuksiin omassa työssä.  Kurssin suorittaneista peräti 84% arvioi, että koulutuksella oli ollut vaikutusta omaan työhön paljon/kohtalaisessa määrin.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 
Site Meter