Nykyään oppija siis voi itse räätälöidä videomaisen oppimateriaalin käyttötapaa.Esimerkiksi aihe, josta on jo perustietoja halutaan ehkä katsoa ripeästi, ts. omat tiedot päivittäen ja uudet asiat poimien. Ja toinen ääripää: kun kaikki on uutta ja tuntematonta on videon tiivis tietosisältö hyvä annostella verkkaisemmin.
Räätälöinnin mahdollisuutta ovat kurssipalautteissa kehuneet niin lääkärit kuin hammaslääkäritkin. Sitä ovat peukuttaneet myös perusopetuksessa lääketieteen ja hammaslääketieteen kandit. Me ihmiset olemme erilaisia myös oppijoina ja niinpä oppimistekniikan räätälöintimahdollisuutta kannattaa tarjota.
Etkö vielä vakuuttunut? Kokeile videotani (2min), joka on tietoisku: Cochrane –kirjasto osana EBM-tiedonhakua.
Videon alareunan rattaasta (vrt kuva) voit lisätä nopeutta vaikkapa
+25% (x 1.25). Tai katsotko mielummin ns. ”käsijarru päällä” -25% (x 0.75)? Enemmänkin vauhtia tai jarrua on toki tarjolla, mutta silloin uhkaa selostus menee aika vaikeaselkoiseksi!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti