lauantai 11. syyskuuta 2010

Ratkaisu sairaalan atk-luokan pullonkauloihin?

PC-luokkaopetusta käytetään paljon mm. henkilöstökoulutuksessa. Kouluttaja demoaa luokan isolla näytöllä ja kurssilaiset apinoivat perässä. Jotkut kuitenkin putoavat kyydistä ja silloin tunnelma on kuin jukolan kuulussa yöviestissä ilman otsalamppua.

Miksi näin käy? Sovellusten käyttöprosessit ovat usein moniportaisia ja pienikin kompastelu tipauttaa armotta kyydistä. Eikä tuo opetustapa ole pedagogisesti järkevä, koska se ei ota huomioon kurssilaisten perustaitojen kirjavuutta eikä yksilöllistä opiskelutapaa tai -nopeutta. Tuollainen henkilöstökoulutus uhkaakin päätyä puuduttavaksi pudokkaiden pelasteluksi. Kurssitettaville tarvittaisiin joustoa, mutta siitä ei ole tietoakaan.

Tässä olisi ratkaisu. Lisätään opiskelijan vapausasteita käyttämällä luokassa oppimateriaalina vuorovaikutteisia videopätkiä. Ne jaottelevat opittavan sisällön sopiviksi suupaloiksi. Ja hyviä tuotantovälineitä on useita (mm. Adobe Captivate, Camtasia). Interaktiivisesta verkko-oppimisesta luennoi AMEE 2010 kongressissa Itiel Dror kognitiivisten neurotieteiden näkökulmasta. Jo yksi vuorovaikutteinen videominuutti voi opettaa paljon ja oppimistulokset ovat muita menetelmiä paremmat*.



Työpaikkojen PC-luokat ovat usein kovin pieniä ja varauskalenterikin on täynnä kuin turusen pyssy. Kannattaisikin hyödyntää vuorovaikutteisia materiaaleja, jotta koulutukset olisivat tehokkaita ja vältyttäisiin joutokäynniltä. Tämä menetelmä tarjoaa useita etuja:



Joustavinta olisi tietysti toteuttaa koulutus kokonaan tai ainakin valtaosaltaan verkkokurssina & verkkovideoina, jolloin opiskelun voisi suorittaa missä vain. Sellaisiakin on jo tänä syksynä tulossa käyttöön, esimerkiksi 'Lääkäri ja tietokantojen osaava käyttö' (Duodecim).


* Cherrett T, Wills G, Price J, Maynard S, Dror, IE. Making Training More Cognitively Effective: Making Videos Interactive. British Journal of Educational Technology, 40 (6), 1124-1134.
 
Site Meter