maanantai 30. maaliskuuta 2015

PubMed: tiedonhakijan hötkyily uhkana


MEDLINE –tietohaku kuuluu aikaansa seuraavan kliinikon työvälineistöön ja  PubMedin helppokäyttöisyyden ansiosta hakuja voi tehdä sukkelasti.  Varo kuitenkin ettet lankea tekemään niitä sumean logiikan pohjalta.
Esimerkki: haetaan tietoa onko botoxista apua hankalan migreenin hoidossa. PubMedin AutoSuggest –toiminto ei ole oikotie ensiluokkaisten hakutermien äärelle.  Se kuitenkin auliisti tarjoaa hakusanoja jotka saattavat pilata hakutuloksen, vrt kuva alla. 









Jos aletaan kirjoittamaan PubMedin hakuikkunaan hakusanoja googlemaiseen tyyliin ja napataan ylläolevan kuvan tapaan hakuehtoja käyttöön... niin tuloksista päätellen  haun suorittajana oli tri Kustu Juostén? Joopa joo. Sutta ja sekundaa kannattaisi karttaa.

Käyttäjä tekee esimerkissä useita hötkyilyvirheitä: 
(1) Hyväksytään se helpoimmin keksitty hakutermi -  eli botox. Se on kertakaikkisen kehno.
(2) Yritetään päästä helpolla ja tungetaan hakukenttään kaikki elementit kerralla.  Tällöin mistään ei voi nähdä ovatko kaikki hakutermit toimineet kunnolla. 











Katso alla Pubmedin Advanced & History näkymässä miten haku #3 menee pieleen.  Sen sijaan tulee hyödyntää kattavampaa termiä kuin 'botox'.  Sitä kattavampi on Botulinum Toxins joka on myös MeSH –asiasana.  Taulukosta näkyy että botox –termin käyttö johtaa yli 50% katoon lopullisessa hakutuloksessa: punaisella nuolella merkitty kelvoton hakutekniikka tuottaa 153 kpl ja vihreällä merkitty asianmukainen 330 kpl viitteitä.











Itseopiskelu ei tunnu aina takaavan riittäviä taitoja. Miten sitten oppii näitä taitoja?  Kannattaa hakeutua tepsivään koulukseen. Tarjolla on kursseja Lääkäripäivillä ja vaikkapa  Duodecimin verkkokurssina




















maanantai 2. maaliskuuta 2015

Oppijat peukuttavat räätälöintiä

Lääkäripäivillä Helsingissä olen jo useana vuonna käyttänyt verkkovideoita oppimisen välineinä. Samoin mm. Lääkäriseura Duodecimin kanssa yhdessä toteutetulla kurssilla Lääkäri ja tietokantojen osaava käyttö (14h), jonka kymmenet lyhytvideot valmentavat tietokantojen tehokäyttäjäksi.

Nykyään oppija siis voi itse räätälöidä videomaisen oppimateriaalin käyttötapaa.Esimerkiksi aihe, josta on jo perustietoja halutaan ehkä katsoa ripeästi, ts. omat tiedot päivittäen ja uudet asiat poimien. Ja toinen ääripää: kun kaikki on uutta ja tuntematonta on videon tiivis tietosisältö hyvä annostella verkkaisemmin.

Räätälöinnin mahdollisuutta ovat kurssipalautteissa kehuneet niin lääkärit kuin hammaslääkäritkin. Sitä ovat peukuttaneet myös perusopetuksessa lääketieteen ja hammaslääketieteen kandit.  Me ihmiset olemme erilaisia myös oppijoina ja niinpä oppimistekniikan räätälöintimahdollisuutta kannattaa tarjota.


















Etkö vielä vakuuttunut? Kokeile videotani (2min), joka on tietoisku: Cochrane –kirjasto osana EBM-tiedonhakua.







Videon alareunan rattaasta (vrt kuva) voit lisätä nopeutta vaikkapa +25% (x 1.25). Tai katsotko mielummin ns. ”käsijarru päällä” -25% (x 0.75)?  Enemmänkin vauhtia tai jarrua on toki tarjolla,  mutta silloin uhkaa selostus menee aika vaikeaselkoiseksi!


 
Site Meter